آموزش انگلیسی به عنوان زبان دوم
بانک سوالات دبیرستان و پیش دانشگاهی . مکالمه . مقالات . 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک های مفید

نچه یک دیدن کند ادراک آن        سـالـها نـتوان نمـودن بـا بیان       مولوی

 

از جهت لغوی سمعی و بصری را به صورت زیر تعریف می کنند:

سمعی : عبارت از کلیه تجارب آموزشی است که از راه گوش درک می گردد.

بصری : عبارت از کلیه تجارب آموزشی است که از راه چشم درک می گردد.

چشم و گوش از سایر حواس، نقش مهم تری در یادگیری ایفا می کنند. سه درصد اطلاعاتی که ما از جهان پیرامون خود به دست می آوریم از راه حس بویایی، 3 درصد از راه ذائقه، 6 درصد از راه لامسه، 13 درصد از راه شنوایی و 75 درصد بقیه از راه حس بینایی است.

با توجه به تعریف فوق در حقیقت آموزش سمعی و بصری شامل کلیه تجارب آموزشی از راه چشم و گوش می شود.

 

در یادگیری زبان 4 مهارت گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن نقش اساسی دارد. گوش دادن اولین و اساسی ترین مهارت می باشد که از زمان دمیده شدن روح به بدن انسان در بطن مادر آغاز می شود. او به صحبتهای مادر گوش می دهد که برایش آواز می خواند و یا لالایی می گوید. در فیلمی به نام تولد یک مغز با فیلمبرداری عکس العمل جنین در مقابل صداهای بیرون و مقایسه آن با عکس العمل بعد از تولد روانشناسان یادگیری دریافتند که یادگیری از دوران جنینی با گوش دادن به صداهای بیرون مانند صدای مادر، موسیقیهای داخل خانه و ... شروع می شود. .                       

روانشناسان رفتارگرا(واتسون، اسکینر و ...) معتقدند : برای تسلط در مهارت صحبت کردن، باید مهارت گوش دادن به خوبی انجام شود. یا در جای دیگر ادوارد ساپیر می گوید: زبان اساسا نظامی از علائم شنیداری است. جنبه تولیدی زبان(صحبت کردن) نسبت به جنبه شنیداری آن دارای اهمیت ثانوی است. گرایش به تکلم در افراد طبیعی نخست در قلمرو صور شنیداری ذهن شکل می گیرد و از آنجا به اعصاب کنترل کننده اندامهای گویایی منتقل می شود. برقراری ارتباط زبانی با دیگران در درجه اول از راه گوش صورت می گیرد و بنابراین گوینده باید بکوشد تا پیام خود را به گوش شنونده برساند، در غیر این صورت رشته ارتباط دیر یا زود پاره خواهد شد. در خانواده هایی که پدر، مادر، پدربزرگ یا مادربزرگ به بچه ها قصه می گویند و شعر می خوانند، بچه ها زودتر زبان باز می کنند و زبان آموزی سریعتر صورت می گیرد. صحبت کردن فرایندی است که مرحله به مرحله انجام می شود و پیش نیاز آن گوش دادن می باشد.

 سهم هر یک از حواس پنجگانه در یادگیری در جدول زیر آمده است:

 در این جدول سهم بالای یادگیری به حس بینایی اختصاص یافته استو در زندگی روزمزه مشاهده می شود که دانش آموزان از راه حس شنوایی و بینایی  (مانند گوش دادن به فیلمها، سخنرانیها ،اخبار و ...) به راحتی و سریعتر مطلبی را می آموزند. روانشناسان بر این اعقتادند که بهره عاطفی  80 درصد و بهره هوشی 20 درصد در یادگیری دخالت دارند. با اینکه معتقدیم اگر به چهار مهارت یادگیری زبان و ارکان مربوط(گرامر، تلفظ و ...) در کنار هم پرداخته شود، یادگیری موثرتر خواهد بود. دلیل دیگر در تاکید بر مهارت شنیداری این است که در متدولوژی یادگیری - یاددهی زبان خارجی، روشی به نام  متد شنیداری  ابداع می گرد و خصوصا در سطوح و سنین پایین از این متد در زبان آموزی بهره می گیرند که در آنها مهارت گوش دادن از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید دلیل اینکه عده ای بر این اعتقادند که یادگیری زبان باید در محیط زبان هدف صورت گیرد این باشد که زبان آموز در محیط زبان هدف مجبور است همه چیز را به آن زبان بشنود و با استفاده از شنیده های خود آنها را در صحبت کردن بکار برد. اند.

منبع:

دانش اموزان عزیز:

ما از طریق فیلم به نحوی با  امکانات روزمره انگلیسی آشنا می شوید که معمولا در روش های تدریس سنتی وجود ندارد. با استفاده از این شیوه می توانید عمل یادگیری انگلیسی را به کاری سرگرم کننده و پویا تبدیل کنید. در هنگام یادگیری انگلیسی با استفاده از فیلم می توانید فیلم را با سرعت دلخواه خودتان ببینید و هر کجا که راحت تر هستید این کار را انجام دهید یا جاهایی را که متوجه نشدید دوباره ببینید. با استفاده از فیلم می توانید اصطلاحات و عبارات رایج در میان مردم را فراگیرید و به زبان امروزی صحبت کنید.

 

  قبل از دیدن فیلم سعی شودلغات مهم طالعه شود .لغات به صورت  تصادفی نوشته شده است بنابرین تمام لغات تا اخر مطالعه شود.استفاده ازمعنای انگلیسی جهت افزایش دایره لغات دانش آموزان عزیز می باشد.

مشاهده فیلم می تواند موارد زیر را در شما  زبان آموزان تقویت کند :

1) بهبود مهارت گوش دادن و صحبت کردن

2) بهبود تلفظ  واژگان انگلیسی

3) افزایش دانش شما از اصطلاحات و ضرب المثل های انگلیسی  و موارد استفاده آن ها

4) بهبود مهارت و درک مطلب شما

در تهیه این فیلم تلاش زیادی شده است امیدواریم در شکوفایی   استعدادهای نوباوگان جمهوری اسلامی مثمر ثمر واقع شود.هرگونه کپی جهت یادگیری با ذکر ماخذ مورد امتنان خواهد بود.

[ ۱۳٩٠/۱/۳۱ ] [ ٦:٠٢ ‎ب.ظ ] [ غلامعلی عباسی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

غلامعلی عباسی متولد 1340 دبیر بازنشسته زبان انگلیسی در شهرستان اردبیل هستم . این وبلاگ به نوعی دفتر یادداشت بنده محسوب می کردد . هر مطلبی که به یادگیری بیشتر زبان انگلیسی کمک نماید و به نظر من مفید باشد در این وبلاگ جمع آوری نموده و با علاقه مندان زبان انگلیسی به اشتراک گذاشته ام . اطمینان کامل دارم که انتقادات و ایرادهای بیشماری متوجه این وبلاگ می تواند باشد ولی بنده به عنوان مدیر این وبلاگ در بهبود این کار انتظار راهنمایی و پیشنهاد از طریق دوستداران زبان و اهل فن را دارم . تا حد ممکن منابع اعلام میگردد . امیدوارم مورد قبول و پسند دانش آموزان و دانشجویان زبان انگلیسی واقع گردد .
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب