abbasibe.persianblog.ir Website Value
Website Value Calculator زندگینامه وزیران آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران - آموزش انگلیسی به عنوان زبان دوم

آموزش انگلیسی به عنوان زبان دوم

بانک سوالات دبیرستان و پیش دانشگاهی . مکالمه . مقالات . آپدیت روزانه Nod 32

زندگینامه وزیران آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران
نویسنده : غلامعلی عباسی - ساعت ۱٠:٢۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/٢/۱٥
 

سوابق وزیران آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران(بعدازانقلاب شکوهمند اسلامی)

1-غلامحسین شکوهی (۴ تیر۱۳۰۵، خوسف-) که با عنوان «پدر علم تعلیم و تربیت ایران» نیز شناخته می‌شود از مدرسین قدیمی تعلیم و تربیت و نیز اولین وزیر آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی ایران بود. وی دارای مدرک دکترای علوم تربینی بوده و به موجب سابقه ۶۰ ساله در تعلیم و تربیت و امور پژوهشی، لقب چهره ماندگار تعلیم و تربیت ایران را به خود اختصاص داد.[۱]درزمان نخست وزیری دولت موقت آقای بازرگان وپیش از شهیدمحمدعلی رجایی این سمت داشتندسال1357تا1358 شکوهی در ۴ تیر ۱۳۰۵ در شهر خوسف از توابع شهرستان بیرجند متولد شد. وی تحصیلات اولیه خود را در مدرسه شوکتیه گذراند و پس از گذراندن دوره دانشسرای مقدماتی، در بیرجند به حرفه معلمی پرداخت. وی پس از اخذ دیپلم، برای ادامه تحصیل وارد دانشسرای عالی تهران شده و در سال ۱۳۳۵، لیسانس خود را در رشته آموزش و پرورش ابتدایی اخذ نمود. وی سپس به عنوان شاگرد اول دانشسرای عالی با بورس دولتی به سوییس اعزام شده و در سال ۱۳۴۱ دکتری خود را در رشته تعلیم و تربیت اخذ نمود. وی پس از بازگشت به ایران، در وزارت آموزش و پرورش مشغول به خدمت شده و همزمان در دانشسرای عالی تهران به تدریس پرداخت. " [۲] دکتر شکوهی در دولت موقت به عنوان اولین وزیر آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۷ بعد از انقلاب ایران (۱۳۵۷) منصوب شد. وی در سال ۱۳۷۲ به علت ناراحتی ریوی و آلودگی هوای تهران، به زادگاه خویش بازگشت و با درجه استادی در دانشگاه بیرجند به فعالیت آموزشی و پژوهشی خویش ادامه داده و پس از ۵۷سال تدریس، در سال ۱۳۷۹با رتبه ۲۶استادی بازنشسته شد ولی تدریس را رها نکرد و در دانشگاههای دانشگاه بیرجند و تربیت مدرس تهران به تدریس ادامه داد. با این حال در سال ۱۳۸۰ پس از فوت همسر، دچار افسردگی شدید شد و دست از تدریس و فعالیت‌های پژوهشی کشید.[۳] از جمله آثار این استاد برجسته در بخش تالیف, "روش آموختن حساب و هندسه"، "مبانی اصول آموزش و پرورش" با ۲۷ بار تجدیدچاپ , "تعلیم و تربیت و مراحل آن" با ۲۰ بار تجدید چاپ [۴] و در بخش ترجمه "تعلیم و تربیت" تالیف امانوئل کانتو و "مربیان بزرگ" تالیف ژان شانو می‌باشد. دکتر شکوهی بیش از ۶۰مقاله در نشریات علمی داخلی و دو مقاله در مجلات معتبر خارجی منتشر کرده‌است. صدا و سیما جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۵ از وی به عنوان چهره ماندگار رشته تعلیم و تربیت تقدیر به عمل آورد[۵] و در سال ۱۳۸۶ از مقام علمی وی در دانشگاه بیرجند، تجلیل شد.[۶] دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران نیز در سال ۱۳۸۵ بزرگداشتی برای ایشان برگزار کرد.


سوابق وزیران آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران(بعدازانقلاب شکوهمند اسلامی)

1-غلامحسین شکوهی (۴ تیر۱۳۰۵، خوسف-) که با عنوان «پدر علم تعلیم و تربیت ایران» نیز شناخته می‌شود از مدرسین قدیمی تعلیم و تربیت و نیز اولین وزیر آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی ایران بود. وی دارای مدرک دکترای علوم تربینی بوده و به موجب سابقه ۶۰ ساله در تعلیم و تربیت و امور پژوهشی، لقب چهره ماندگار تعلیم و تربیت ایران را به خود اختصاص داد.[۱]درزمان نخست وزیری دولت موقت آقای بازرگان وپیش از شهیدمحمدعلی رجایی این سمت داشتندسال1357تا1358 شکوهی در ۴ تیر ۱۳۰۵ در شهر خوسف از توابع شهرستان بیرجند متولد شد. وی تحصیلات اولیه خود را در مدرسه شوکتیه گذراند و پس از گذراندن دوره دانشسرای مقدماتی، در بیرجند به حرفه معلمی پرداخت. وی پس از اخذ دیپلم، برای ادامه تحصیل وارد دانشسرای عالی تهران شده و در سال ۱۳۳۵، لیسانس خود را در رشته آموزش و پرورش ابتدایی اخذ نمود. وی سپس به عنوان شاگرد اول دانشسرای عالی با بورس دولتی به سوییس اعزام شده و در سال ۱۳۴۱ دکتری خود را در رشته تعلیم و تربیت اخذ نمود. وی پس از بازگشت به ایران، در وزارت آموزش و پرورش مشغول به خدمت شده و همزمان در دانشسرای عالی تهران به تدریس پرداخت. " [۲] دکتر شکوهی در دولت موقت به عنوان اولین وزیر آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۷ بعد از انقلاب ایران (۱۳۵۷) منصوب شد. وی در سال ۱۳۷۲ به علت ناراحتی ریوی و آلودگی هوای تهران، به زادگاه خویش بازگشت و با درجه استادی در دانشگاه بیرجند به فعالیت آموزشی و پژوهشی خویش ادامه داده و پس از ۵۷سال تدریس، در سال ۱۳۷۹با رتبه ۲۶استادی بازنشسته شد ولی تدریس را رها نکرد و در دانشگاههای دانشگاه بیرجند و تربیت مدرس تهران به تدریس ادامه داد. با این حال در سال ۱۳۸۰ پس از فوت همسر، دچار افسردگی شدید شد و دست از تدریس و فعالیت‌های پژوهشی کشید.[۳] از جمله آثار این استاد برجسته در بخش تالیف, "روش آموختن حساب و هندسه"، "مبانی اصول آموزش و پرورش" با ۲۷ بار تجدیدچاپ , "تعلیم و تربیت و مراحل آن" با ۲۰ بار تجدید چاپ [۴] و در بخش ترجمه "تعلیم و تربیت" تالیف امانوئل کانتو و "مربیان بزرگ" تالیف ژان شانو می‌باشد. دکتر شکوهی بیش از ۶۰مقاله در نشریات علمی داخلی و دو مقاله در مجلات معتبر خارجی منتشر کرده‌است. صدا و سیما جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۵ از وی به عنوان چهره ماندگار رشته تعلیم و تربیت تقدیر به عمل آورد[۵] و در سال ۱۳۸۶ از مقام علمی وی در دانشگاه بیرجند، تجلیل شد.[۶] دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران نیز در سال ۱۳۸۵ بزرگداشتی برای ایشان برگزار کرد.

2-محمدعلی رجایی (زاده ۲۵ خرداد ۱۳۱۲ در قزوین - درگذشته ۸ شهریور ۱۳۶۰ در تهران) دومین رئیس جمهور ایران بود که در یک بمب‌گذاری ترور شد. وی دارای لیسانس ریاضیات از دانشسرای عالی بوده و پیش از انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهور، به حرفهٔ معلمی و سپس وزیر آموزش و پروش اشتغال داشته‌است.[۱]پس ازخداپناهی وقبل ازمیرحسین موسوی نخست وزیر بودند زندگی محمدعلی رجایی در ۲۵ خرداد ۱۳۱۲ خورشیدی در قزوین به دنیا آمد. پدر او عبدالصمد نام داشت و از کسبه و بازرگانان قدیم قزوین و تهران بود و چهار سال پس از تولد محمدعلی، در ۱۳۱۶ (۱۹۳۷)، درگذشت. محمدعلی از آن‌ به‌ بعد با مادر و برادرش زندگی می‌کرد. همسر وی، عاتقه صدیقی و فرزند وی کمال رجایی نام دارند. او تحصیلات ابتدایی را در قزوین تمام کرد و در ۱۳ سالگی به تهران رفت و از آنجا که از نظر شخصیت، فردی خودساخته بود به کار و فروشندگی، که در آن دوران بسیار مرسوم بود، در نزدیکی محل کار برادرش در جنوب شهر مشغول شد و برخلاف دیدگاه عوام هیچگاه در فقر و تنگدستی زندگی نکرد. در ۱۷ سالگی به آموزشگاه گروهبانی نیروی هوایی رفت و در حین تحصیل با احزاب و گروه‌های سیاسی مخالف شاه (همچون فداییان اسلام) آشنا شد و در جلسات سید محمود طالقانی شرکت می‌کرد. او در این دوران از طرفداران طالقانی بود و درضمنِ حضور در ارتش، مخفیانه با فداییان اسلام فعالیت می‌کرد. رجایی، پس از ماجراهایی، از ارتش بیرون آمد و یک سال در شهر بیجار به معلمی پرداخت و سپس در سال ۱۳۳۵ برای ادامهٔ تحصیل به دانشسرای عالی رفت و در ۱۳۳۸ از آنجا فارغ‌التحصیل شد. وی با انجمن‌های اسلامی دانشجویان نیز همکاری داشت. در ۱۳۳۸ (۱۹۵۹)، پس از اتمام تحصیل در دورهٔ کارشناسی ارشد آمار، به قزوین بازگشت. رجائی با عضویت در نهضت آزادی ایران به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه داد و در جریان فعالیت‌های سیاسی و پخش اعلامیه دستگیر شد و ۵۰ روز را در زندان گذراند. او پس از آزادی از زندان با محمدجواد باهنر به سازماندهی مجدد هیأت‌های موتلفه اسلامی پرداخت و برای پرورش افرادی که بتوانند نبردی مسلحانه را اداره کنند به اعزام داوطلبانی به جبهه فلسطین دست زد. در همین رابطه و برای تکمیل برنامه مزبور (در سال ۱۳۵۰) خود شخصاً به خارج از کشور سفر کرد. ابتدا به فرانسه و ترکیه رفت و از آنجا عازم سوریه شد. او همگام با فعالیت‌های سیاسی به خدمات فرهنگی از جمله تدریس در مدارس کمال و رفاه، همکاری با بنیاد رفاه و تعاون اسلامی با همکاری آیت‌الله دکتر بهشتی و دکتر باهنر و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز مشغول بود. در سال ۱۳۵۱ با تشکیل سازمان مجاهدین خلق بااین سازمان همکاری نمود. در سال ۱۳۵۳ (۱۹۷۴) حکومت شاه وی را دستگیر کرد و بدین سبب، چهار سال را در زندان گذراند. قراردادن او در قفس طوطی و کشیدن ناخن‌های پا تنها بخش کوچکی از زندگی رجایی بعنوان با سابقه ترین زندانی سیاسی زمان خود است که ساواک به جهت افشای نام و محل همرزمانش بر او وارد می‌نمود و او هیچ وقت بر خلاف اکثر زندانیان سیاسی که به سرعت پس از دستگیری و همکاری آزاد می‌شدند آزاد نشد. در اثر این مقاومت‌ها او را به زندان قصر و سپس به اوین فرستادند. در این دوران او از مجاهدین خلق فاصله گرفت و تبری جست. دوران زندان مجموعاً چهار سال به درازا کشید و رجائی در سال ۱۳۵۷ با اوج گیری انقلاب همراه دیگر زندانیان سیاسی آزاد شد و بلافاصله وارد مبارزات سیاسی و فرهنگی گردید و به اتفاق عده‌ای از همکارانش برای بسیج و سازماندهی مبارزات مخفی معلمان مسلمان تلاش کرد و موفق به ایجاد انجمن اسلامی معلمان شد. او در راه پیمایی‌های عظیم سال ۱۳۵۷ شرکت می‌کرد و نقش ‍موثری در فعالیت‌های تبلیغاتی آن روزها داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی او چند ماه قبل از انقلاب ۵۷ از زندان آزاد شد. هنگام آمدن آیت‌الله روح‌الله خمینی به ایران در کمیتهٔ استقبال مردمی از وی شرکت داشت. او مخالف ترورهای بازماندگان دوره پهلوی بود و رأفت اسلامی و عدالت اجتماعی را بعنوان یک روشنفکر دینی همیشه در رفتار و افکار او به روشنی مشاهده می‌شد و از همین رو مخالفینی از افراد مذهی تندرو در داخل حکومت داشت. پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی، او سمت‌های مختلفی را به عهده گرفت. رجائی پس از انقلاب به همراه مهندس عزت الله سحابی و ۱۱ نفر دیگر از اعضای نهضت آزادی ایران به دلیل تفاوت دیدگاه‌هایشان با مهندس بازرگان و اعتقاد به برتر دانستن عدالت اجتماعی بر آزادی و دموکراسی، از نهضت آزادی استعفا دادند و بر خلاف تفاوت اندک دیدگاه‌های حزبی و مدیریتی با این همه از مهندس بازرگان بعنوان استاد مورد احترام خود یاد می‌برد. در ۱۳۵۷ (۱۹۷۹) به وزارت آموزش و پرورش رسید، در ۱۳۵۸ (۱۹۸۰) به نمایندگی مجلس رسید و در همان سال در کابینهٔ ابوالحسن بنی‌صدر، به عنوان نخست‌وزیر منصوب شد. در جلسه غیر علنی تشکیل‌شده به همین منظور که در ۱۸ مرداد ۱۳۵۹ برگزار شده بود، رجایی با ۱۵۳ رای موافق، ۲۴ مخالف و ۱۹ ممتنع نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی، به عنوان دومین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.[۲] او در دوره‌ای از ۱۱ مارس ۱۹۸۱ تا ۱۵ اوت ۱۹۸۱ ضمن نخست‌وزیری، وزارت امور خارجه را نیز به عهده داشت. او از طرفداران و مجریان انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌های ایران بود. پس از برکناری بنی صدر او مدت کوتاهی دومین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران بود. در این دوره محمدجواد باهنر نخست وزیر او بود. رجایی در ضمن سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نمایندگی از جمهوری اسلامی، با نشان دادن جاهای شکنجه روی پاهایش (از زندان‌های زمان شاه) توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

3-سید علی اکبر پرورش (زاده ۱۳۲۱ اصفهان - درگذشته ۶ دی ۱۳۹۲ اصفهان) وزیر آموزش پرورش در دولت‌های محمد جواد باهنر، دولت موقت محمد رضا مهدوی کنی و دولت میرحسین موسوی بوده‌است.پس ازشهیدآقای باهنر وقبل ازآقای کاظمی کارنمودند1360- 1364 زندگینامه علی اکبر پرورش در در سال ۱۳۲۱ در زرین شهر اصفهان متولد شد و تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در همان شهر به پایان رساند سپس در دانشگاه اصفهان مدرک لیسانس خود را در رشته ادبیات اخذ نمود ایشان مدرک فوق لیسانس خود را در دانشسرای عالی تهران در رشته کارآموزی دبیری دریافت کرد. مجتبی واحدی در مورد پرورش می گوید: وزارت آموزش و پرورش به عهده علی اکبر پرورش از سران پرنفوذ جناح راست بود.  حسین مظفر که به عنوان مدیر کل تهران ، با پرورش همکاری می کرد به جبهه رفت و از ناحیه پا ، به شدت مجروح شد. او برروی تخت بیمارستان بود که توسط پرورش ، برکنار شد. [۱] علی اکبر پرورش پس از چند سال رنج از بیماری آلزایمر سرانجام در روز جمعه ۶ دی ماه ۱۳۹۲ در بیمارستان شهید صدوقی اصفهان درگذشت.[۲] سوابق اجرایی • نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی • عضو شورای عالی دفاع • نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره‌های اول، سوم و چهارم و مدتی عضو هیات رییسه (نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی دوره اول / نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی دوره چهارم) علی‌اکبر پرورش در سال ۱۳۶۱ بعنوان وزیر آموزش و پرورش از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت فاجعه سینما رکس آبادان برخی از اسناد او را از طراحان آتش‌سوزی سینما رکس آبادان معرفی میکند ولی هیچگاه در دادگاه به اثبات نرسید.[۱] [۲] [۳] سوابق سیاسی • محوریت در مبارزات قبل از انقلاب اصفهان که منجر به دستگیری شد در کنار شهید صیاد شیرازی و حجت الاسلام سالک • عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی • دو دوره نامزد انتخابات ریاست جمهوری (نامزد احتیاطی حزب جمهوری اسلامی) • عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی از سال ۱۳۷۲ تا کنون • قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۸۰

4- سید کاظم اکرمی در سوم شهریور ماه ۱۳۱۹ در شهر همدان متولد گردید تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در آن شهر آغاز و سپس در تهران و از دبیرستان دارالفنون فارغ التحصل و موفق به اخذ دیپلم ادبی گردید. پس از آن در دانشسرای عالی تهران در رشته روانشناسی موفق به اخذ درجه لیسانس شد و دوره فوق لیسانس خود را در رشته مشاوره به پایان رساند. سیدکاظم اکرمی در سال‌های ۱۳۵۹-۱۳۵۷ مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل خبرگان به عنوان نماینده مردم همدان به این مجلس راه یافت اکرمی در سال ۱۳۶۳ در کابینه مهندس موسوی به عنوان وزِیر آموزش و پرورش منصوب شد وی دارای تحصیلات حوزوی به میزان سطح است.[۱]بعدازآقای پرورش وپیش از آقای نجفی کارکردند.1363تا1367 مسوولیت‌ها • مدیر کل آموزش و پرورش همدان • نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی • نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی • رئیس دانشگاه تربیت معلم و وزیر آموزش و پرورش در دولت دوم میرحسین موسوی بوده است.

5-محمدعلی نجفی (زاده ۲۳ دی۱۳۳۰، تهران) سیاستمدار اصلاح طلب، مدرس دانشگاه ایرانی و سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری[۱] است. نجفی دبیر سابق ستاد هماهنگی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و از بنیان‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی، عضو هیئت علمی (بازنشسته) دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف[۲] و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. نجفی از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در دولت‌های دکتر باهنر، مهدوی کنی و مهندس موسوی وزیر فرهنگ و آموزش عالی و از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ در دولتهای موسوی و هاشمی رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش ایران بود. در دولت اول خاتمی از رییس سازمان برنامه و بودجه بود. در ۱۳۸۶ به عضویت در سومین دوره شورای شهر تهران در آمد و در ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ به دنبال انتصاب به عنوان معاونت رئیس جمهور از این سمت استعفا کرد. او در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) مشاور اقتصادی و برنامه‌ریزی مهدی کروبی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات بود. کابینه دولت دوم، دولت موقت مهدوی کنی، دولت سوم، دولت پنجم، دولت ششم، دولت هفتم، دولت یازدهم نجفی یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که با وجودی که موافقت نیمی از مجلس را جلب کرده بود، با اختلاف یک رای از مجموع ۲۸۴ رای موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد. بیشتر نمایندگان مخالف وی او را به حضور در جریان اعتراضات پس از اعلام نتایج انتخابات ۱۳۸۸ متهم نمودند. دو روز بعد حسن روحانی طی حکمی وی را به معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منصوب نمود. در ۱۰ بهمن ۱۳۹۲، نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی استعفا کرد و حسن روحانی وی را به عنوان مشاور رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران منصوب نمود. نجفی در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ پس از رای آوردن استیضاح رضا فرجی‌دانا از وزارت علوم، سرپرست وزارت علوم شد.[۳] زندگی و تحصیل محمدعلی نجفی، در ۲۳ دی ۱۳۳۰ در تهران بدنیا آمد و در دبیرستان مروی (۱۳۳۷-۱۳۴۹) واقع در ناصر خسرو تحصیلات متوسطه را با مدرک دیپلم ریاضی به پایان رساند و برای تحصیل مهندسی وارد دانشگاه صنعتی آریامهر شد که بعداً به ریاضی تغییر رشته داد. پس از دریافت لیسانس ریاضی، در مهر ۱۳۵۳ وارد دوره دکترای موسسه فناوری ماساچوست (اِم آی تی) شد و تحصیل خود را زیر نظر برترام کاستانت در زمینه نظریه لی شروع کرد. رسالهٔ او درباره گروه لی بیشتر با نگاه جبری بود. در زمان انقلاب ۵۷، با وجودی که نزدیک به پایان کار بود، به ایران آمد و چون به‌طور مستقیم وارد دوره دکترای ریاضی شده بود، به اصرار استادش، از کارهای ناتمام رساله دکترایش به عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد دفاع کرد و در هشتم فروردین ۱۳۵۸، بدون گرفتن مدرک دکترا خود به ایران آمد. به گفته بیژن ظهوری زنگنه، همکارش در دانشگاه صنعتی شریف، «مطمئنا می‌توانست به سهولت- به دلیل توانایی-هایش، مدرک دکترای خود را از ایران دریافت کند و نکرده و این باعث افتخار است که ایشان، همه جا آخرین مدرک رسمی خود را کارشناسی ارشد ریاضی نوشته است، در حالی که واقعا شایسته مدرک دکترای ریاضی است».[۴] رتبه برتر کنکور نجفی با استفاده از بورس تحصیلی فارغ‌التحصیلان ممتاز در دانشگاه M.I.T آمریکا تحصیل کرد. نجفی در دوره دکتری پیوسته ریاضی این دانشگاه تحصیل کرده است اما در سال ۱۳۵۷ در زمان انقلاب اسلامی به ایران بازگشت و نتوانست از رساله دکتری خود دفاع کند. وی بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف با درجه مربی است.[۵] • کسب رتبه اول امتحانات نهایی سال ششم دبستان‌های تهران (۱۳۴۳) • کسب رتبه دوم امتحانات نهایی سال ششم دبیرستان‌های ایران (۱۳۴۹) • کسب رتبه اول کنکور ورودی دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۴۹) • کسب رتبه اول مسابقات ریاضی دانشجویان سراسر کشور (۱۳۵۳) • کسب رتبه اول در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۵۳) • کسب نمره A+ در تمام دروس در دانشگاه M.I.T آمریکا ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان نخستین مسئولیت نجفی بعد از ورود به ایران، ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان از سال ۱۳۵۹ به مدت یک‌سال بود. معاونت آموزشی صدا و سیما وی در خلال سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ و در اواخر جنگ ایران و عراق سمت معاونت آموزشی صدا و سیما را عهده‌دار بود. وزارت فرهنگ و آموزش عالی نجفی در دولت محمد جواد باهنر، دولت موقت محمدرضا مهدوی کنی و دولت اول میرحسین موسوی تصدی وزارت فرهنگ و آموزش عالی را بر عهده داشت. نجفی در جریان دفاعیه خویش در مجلس نهم برای کسب رأی اعتماد نمایندگان به عنوان وزیر آموزش و پرورش، و در پاسخ به التزام به ولایت فقیه اظهار داشت حضور وی در دولت اول میرحسین موسوی با اصرار رئیس جمهور وقت و رهبرمعظم کنونی ایران، آیت الله سید علی خامنه‌ای صورت گرفته است. وزارت آموزش و پرورش وی دو دوره در دولت‌ هاشمی رفسنجانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش خدمت کرد. از مهمترین اقدامات وی در زمان تصدی وزارت آموزش و پرورش، تغییر نظام آموزشی به ترمی واحدی، افزایش بی‌سابقه حقوق معلمان و ایجاد مدارس نمونه دولتی و غیرانتفاعی می‌باشد. معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان برنامه و بودجه پس از دولت هاشمی با حکم سید محمد خاتمی به ریاست سازمان برنامه و بودجه انتصاب یافت. در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری، شایعاتی مبنی بر نامزدی وی به گوش می‌رسید که این امر محقق نشد. عضویت در شورای شهر تهران او در پاییز ۱۳۸۵ با قرار گرفتن در لیست ائتلاف اصلاح طلبان نامزد شرکت در انتخابات شورای شهر تهران شد و توانست همراه با احمد مسجد جامعی، معصومه ابتکار و هادی ساعی از لیست ائتلاف اصلاح طلبان در جمع ۱۵ نفره شورای شهر تهران قرار بگیرد. او در شورای شهر به دلیل حفظ احترام آیت الله حق شناس با تغییر نام میدان حق شناس تهران به ۹ دی مخالفت نمود. تعدادی از نمایندگان مجلس در جریان بررسی صلاحیت وی در مجلس نهم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم، دلیل مخالفت خود را با وی، این اقدام نجفی در شورای شهر دانستند. محمد علی نجفی نیز در دفاعیه خود، دلیل مخالفتش را بیان کرد.[۶] نجفی به دنبال انتصاب به عنوان معاونت ریاست جمهوری و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در روز ۲۸ مرداد ۱۳۹۲، استعفانامه‌اش از عضویت در شورای شهر تهران را به مسئول بخش حقوقی شورا تقدیم کرده و راهی ساختمان میراث فرهنگی شد. روز بعد،روزنامهٔ بهار در شمارهٔ ۲۹ مرداد خود از نقش مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در رأی عدم اعتماد نمایندگان مجلس خبر داد.[۷] در روز ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ نیز در حالی که استعفای نجفی در شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت، با توجه به این که یک هفته بیشتر تا پایان عمر سومین دوره شورای شهر تهران باقی نمانده بود، و با وجود مخالفت‌های حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، رأی گیری برای تصویب استعفای نجفی انجام شد. از ۱۱ نفری که در جلسه شورا حضور داشتند فقط ۵ نفر به استعفا رأی دادند اما چمران گفت تعداد ۶ نفر بوده و استعفا پذیرفته می‌شود.[۸] حضور در کابینه دولت یازدهم نامزدی وزارت آموزش و پرورش بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم ایران، وی محمدعلی نجفی را به عنوان وزیر پیشنهادی جهت تصدی پست وزیر آموزش و پرورش در این دولت، به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. وی وعده به تغییرات بنیادی در آموزش و پروش ایران را اعلام کرد.[۱۱] پس از معرفی نجفی به مجلس، چندین تشکل صنفی معلمان ایران از جمله: کانون صنفی معلمان، سازمان معلمان ایران، انجمن اسلامی معلمان و... با ارسال نامه‌های متعدد به نمایندگان مجلس، خواستار رای اعتماد به نجفی از سوی نمایندگان مجلس شدند.[۱۲] او تنها با اختلاف یک رای از مجموع ۲۸۴ رای (۱۴۲ رای مثبت،۱۳۳ رای منفی،۹ رای ممتنع) موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد. معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دو روز بعد از رأی عدم اعتماد مجلس به نجفی، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران وی را به معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منصوب کرد.[۱۳] انتصاب قریب‌الوقوع وی مورد حمایت و استقبال جامعه باستان شناسان، ایکوموس و ایکوم ایران قرار گرفت و سید محمد بهشتی شیرازی رئیس اسبق میراث فرهنگی و رئیس ایکوم ایران، نجفی را مدیری خواند که ویرانه میراث فرهنگی را برپا خواهد ساخت. نجفی در اولین سخنان خود پس از تصدی سازمان میراث فرهنگی، وعده داد که هویت را به این سازمان باز خواهد گرداند. نجفی با شرکت در اولین جلسه هیئت دولت تدبیر و امید، همراه با وزیران و سایر معاونین رئیس جمهور سوگند یاد کرد. روز بعد روزنامه کیهان که حسین شریعتمداری، مدیر مسئول آن است، اقدام روحانی برای انتصاب محمد علی نجفی را دهن کجی وی به مجلس دانست. نجفی در ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ رسماً تصدی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران را بر عهده گرفت. نجفی در سخنرانی در مراسم معارفه‌اش گفت:[۱۴] «بدن نحیفی از سازمان میراث فرهنگی باقی‌مانده که متأسفانه به زمین افتاده و با بی انصافی لگدکوب شده است باید آن را بلند کرده خاک رویش را پاک کنیم و در جایی که در شان آن است بنشانیم و بعد از آن انتظار داشته باشیم تا این موجود جدید افاضات کند. این کار بسیار سختی است». نجفی کمی بعد معاونان و مشاوران خود را از میان افراد با تجربه در عرصه میراث فرهنگی برگزید. او مهدی حجت را به عنوان معاون میراث فرهنگی و قائم مقام ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سید محمد بهشتی شیرازی را به عنوان مشاور ارشد ریاست سازمان و جلیل گلشن را به عنوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی تعیین نمود. سفر به نیویورک و بازگرداندن جام شیردال کلماکره نجفی، اولین سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ از همراهان رئیس جمهور بود.[۱۵] هدف وی از این سفر مذاکراتی برای بازگرداندن سی هزار لوح گلی هخامشی از مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو بود.[۱۶] در جریان این سفر، وزارت امور خارجه آمریکا، جام شیردال غار کلماکره را به عنوان نشان حسن نیت دولت امریکا به مردم ایران هدیه کرد. این جام سال‌ها پیش از غار کلماکره در پلدختر لرستان به دست آمده و سپس از کشور خارج گردیده و در سال ۲۰۰۳ از سوی بخش مبارزه با قاچاق اشیاء عتیقه امریکا توقیف شده بود. نجفی پس از بازگشت به ایران در فرودگاه مهرآباد این جام را رونمایی کرد.[۱۷] استعفا محمد علی نجفی در ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ از سمت خود استعفا کرد و مسعود سلطانی فر، عضو شورای شهر تهران و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به جای وی به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب شد. به نظر برخی، از طرف، فشار زیاد کاری و بیماری قلبی عارض‌شده به ایشان و از طرف دیگر، تعدد مشکلات فراگیر در این سازمان و ناتوانی وی در رسیدگی به همه آنها از جمله دلایل استعفای وی بیان شده است.[۱۸] مشاور رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی حسن روحانی رئیس جمهور ایران در ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ طی حکمی محمدعلی نجفی را به سمت مشاور رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی منصوب کرد.[۱۹] سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حسن روحانی رئیس جمهور ایران در ۲۹ مرداد ۱۳۹۳، پس از استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم، طی حکمی محمدعلی نجفی را به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب کرد.[۲۰] روحانی در سخنرانی خود در جمع علما، فضلا و طلاب اردبیل اعلام کرد: «در دوران مدیرت دکتر فرجی دانا بر وزارت علوم ایشان برای گسترش علم، ایجاد فضای علمی در دانشگاه، بالابردن کیفیت و ایجاد آرامش در سطح دانشگاه بسیار تلاش کرده‌اند و امروز که آقای نجفی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کردم می‌خواهم که همین مسیر یعنی بالابردن کیفیت و توسعه مسائل فرهنگی و اخلاقی در دانشگاه و حفظ آرامش در سطح دانشگاه‌های کشور را ادامه دهد.» [۲۱]

6-حسین مظفر (زاده شهرستان ملایر)، وزیر آموزش و پرورش در دولت اول محمد خاتمی بود. وی به مجلس هفتم و مجلس نهم راه یافت. در آبان ۱۳۸۹ توسط محمود احمدی‌نژاد با حکمی به عنوان نماینده رئیس‌جمهور در نظارت بر سازمان صدا و سیما و جانشین مهدی کلهر شد. وی همچنین توسط علی لاریجانی به معاونت نظارت مجلس نهم شد. مظفر هم اکنون دردانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مشغول به تدریس درس آشنایی با قانون اساسی است. طبق گفته خودش در یکی از همین کلاسها او به هیچ یک از دو دسته اصلاح طلب و اصولگرا وابسته نیست.  فرزند وی، میثم مظفر، داماد مهدی کوچک‌زاده است که از مهر ۱۳۹۱ از سوی شهردار وقت تهران (محمدباقر قالیباف) رئیس سازمان تاکسیرانی تهران شد. میثم قبل از این سمت رئیس دفتر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود.[۲][۳]بعدازمحمدعلینجفی وپیش ازمرذتضی حاجی1376-1380 انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ پس از تشکیل ائتلاف موسوم به ۱+۲ شامل علی اکبر ولایتی، غلامعلی حداد عادل و محمدباقر قالیباف، به منظور شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، حسین مظفر به عنوان سخنگوی این ستاد انتخاب شد. و پس از مشخص نشدن[۴] کاندیدای نهایی این ائتلاف، به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی محدباقر قالیباف منصوب شد.[۵] زندگینامه وی به حزب آبادگران (از جناح محافظه کار) پیوست و در دور دوم شوراهای اسلامی شهر و روستا، به شورای شهر تهران راه یافت و هم اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نظارت بر صدا و سیما و شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاون نظارت مجلس شورای اسلامی است.[۶][۷]

7-مرتضی حاجی (متولد ۱۳۲۷ تهران) سیاست‌مدار ایرانی است وی که ریاست ستاد انتخاباتی محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶ را بر عهده داشت در دولت اول وی عهده دار سمت وزارت تعاون و در دولت دوم وزیر آموزش و پرورش شد. وی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ریاضی است.بعدازآقای مظفروقبل ازآقای فرشیدی1380تا1384مشغول کاربودند. پس از اتمام دورهٔ ریاست جمهوری خاتمی وی به همراه چند تن از وزرای کابینهٔ خود بنیاد باران را پایه گذاشت. مرتضی حاجی یکی از آن وزرا بود. وی در مورخه 92/7/21 به عنوان یکی از اعضای هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان به همراه حسین مظفر انتخاب گردید. سوابق کاری • تدریس در دبیرستان‌های استان‌های تهران و مازندران • همکاری در تاسیس مراکز آموزشی و پرورشی متعدد از جمله انجمن جوانان پیرواسلام، انجمن مذهبی پیروان اسلام • دانشگاه علوم و فنون مازندران • مرکز تحقیقات جهانگردی • تاسیس مرکز آموزش از راه دور ایرانیان

8-محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش در دولت محمود احمدی نژاد بود که در آذر ۱۳۸۶ کنار گذاشته شد و علیرضا علی احمدی (رییس دانشگاه پیام نور و یاجناق احمدی نژاد) جایگزین وی گشت. طرح سئوالات توهین آمیز نسبت به پیامبر اسلام در یکی از آزمونها و سرکوب و برخورد با اعتراضات صنفی معلمان انتقادات فراوانی علیه وی بر انگیخت. [۱] [۲] [۳]پس ازمرتضی حاجی وپیش ازعلیرضا علی احمدی وزیربودند.1384-1386 محمود فرشیدی در سال 1330، در شهر مقدس مشهد بدنیا آمد. وی در تابستان سال 1348، در رشته مهندسی شیمی، از دانشگاه شیراز پذیرفته شد. یک سال قبل از قبولی وی، فضای دانشگاه متشنج و ملتهب بود؛ رژیم، دانشجویان مبارز را از دانشگاه اخراج کرده و با درجه سرباز صفر به سربازی فرستاده بود. سوابق سیاسی و مبارزاتی فرشیدی در همان سال اول از طریق بچه های مذهبی دانشگاه، وارد ماجرای انقلاب شد و مانند اکثر انقلابیون، از منبر روحانی های مبارز شیراز: شهید دستغیب، شهید محلاتی و حائری شیرازی و دیگر بزرگان فیض برد. فعالیت در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز، سه بار دستگیری توسط ساواک و گذراندن هشت ماه در زندان عادل آباد شیراز از سوابق مبارزاتی وی در این دوران بود. فرشیدی در سال 56 و پس از تولد اولین فرزندش، با مدرک فوق لیسانس مهندسی شیمی، برای گذراندن سربازی همراه همسرش به زاهدان رفت، اوایل سال 57 بود که برای ادامه سربازی به تهران منتقل شد. سوابق اجرایی و مدیریتی محمود فرشیدی در سال 59 مدیرکل صداوسیمای کرمان شد؛ اما دلش بیشتر با مدرسه و معلمی بود؛ وی به دلیل اینکه منافقین در آموزش و پرورش رخنه کرده بودند، حکم مدیرکلی آموزش و پرورش کرمان را از شهید باهنر گرفت؛ اما این حکم دو سال بیشتر دوام نیاورد و مجبور شد استعفا بدهد. وی در بهمن سال 61، دوباره همان حکم را اما برای استان آذربایجان شرقی گرفت. فرشیدی در اسفند سال 64 پس از اتمام مأموریت به تهران بازگشت و در پی شغلی که برایش همیشه اصل بود، معلمی، رفت. سوابق آموزشی و فرهنگی سوابق آموزشی و فرهنگی او عبارتند از: تدریس در مدارس شیراز و تهران (سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی) مدرس هنرستان صنعتی جابربن حیان و طراح سؤالات امتحانات نهایی (سالهای 1369- 1364) مؤسس و مدیر مجتمع آموزش معلم در منطقه 2 آموزش و پروش تهران (از سال 1369 تاکنون) مؤسس و دبیر کانون تربیت اسلامی دبیر سازمان فرهنگیان سردبیر نشریه زمزمه عضو هیأت مدیره هنرستان صداوسیما عضو هیأت امنای جامعة الرضا(علیه السلام) نگارش صدها مقاله در حوزه مسائل فرهنگ و تعلیم و تربیت

9-علیرضا علی‌احمدی جشفقانی (زادهٔ ۱۳۳۸، خمینی شهراصفهان) یکی از دولت‌مردان ایرانی و وزیر آموزش و پرورش ایران در کابینه اول محمود احمدی نژاد است. وی مدرک دکترای خود را در مدیریت تولید از دانشگاه تربیت مدرس و مدرک کارشناسی ارشد را در زمینه مهندسی صنایع از دانشگاه تربیت مدرس و همچنین مدرک کارشناسی را در زمینه مهندسی متالورژی از دانشگاه علم و صنعت ایران کسب کرد.علیرضا علی‌احمدی باجناق محمود احمدی‌نژاد و مسعود زریبافان است.[۱] همچنین مهرداد بذرپاش (رئیس سابق کمپانی خودروسازی پارس خودرو و سایپا و مشاور احمدی نژاد) داماد اوست. [۲]1386- 1388 قبل ازحمیدرضاحاجی بابایی وبعدازمحمودفرشیدی وزیر بودند. از جمله مناصب وی می توان به موارد زیر اشاره نمود: عضو هیات امنای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران٬ عضو شورای گسترش آموزش عالی کشور٬ عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی٬ عضو حقوقی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران٬ مشاور برنامه ریزی شورای اسلامی شهر تهران (دوره دوم )٬ مدیر مسئول نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا٬ مدیر مسئول خبرگزاری متنا٬ مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوقهای بازنشستگی کارکنان و رئیس هیات رئیسه صندوقهای بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت.[۳] همچنین وی نامزد چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران شد.[۴] وزارت علی‌احمدی در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی‌نژاد برای تصدّی وزارت تعاون به مجلس معرفی کرد، امّا موفّق به کسب رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی نگشت. وی در همان سال به ریاست دانشگاه پیام نور منصوب گردید. در تاریخ ۳۰ بهمن سال ۱۳۸۶، مجدداً از طرف محمود احمدی نژاد، به عنوان وزیر آموزش پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که این بار توانست با کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر آموزش و پرورش شود.[۵] در روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۷، با ارایهٔ پیشنهاد وزارت او توسط محمود احمدی‌نژاد (در سه‌شنبه ۸ مرداد) به مجلس شورای اسلامی، این پیشنهاد به رأی گذاشته شد و از مجموع ۲۵۸ رأی گرفته شده، با ۱۳۳ رای موافق، ۹۲ رای مخالف و ۲۹ رأی ممتنع، موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس و وزیر وزارت آموزش و پرورش شد. تحصیلات • دکترای تخصصی، رشته تحصیلی مدیریت تولید-تحقیق در عملیات، دانشگاه تربیت مدرس، تاریخ اخذ:1373 • فوق لیسانس ، رشته تحصیلی مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس ، تاریخ اخذ:1368 • لیسانس مهندسی،رشته تحصیلی متالوژی، دانشگاه علم و صنعت ایران ، تاریخ اخذ:1365 [۶] دانشگاه وی هم اکنون به تدریس در دانشگاه علم و صنعت ایران مشغول است. علی احمدی ریاست دانشکده مهندسی پیشرفتِ دانشگاه علم و صنعت ایران را بر عهده دارد و عضوهیئت علمی گروه مدیریت و مهندسی کسب و کار دانشکده مهندسی پیشرفت است. [۷] حسین علی احمدی جشفقانی برادر وی نیز در دانشکده مهندسی پیشرفتِ دانشگاه علم و صنعت ایران معاونت پژوهشی و عضویت هیئت علمی این دانشکده را بر عهده دارد. [۸] سوابق شغلی • عضو هیات علمی، دانشکده.مهندسی صنایع ، دانشگاه علم و صنعت ایران، از 1368 تا کنون • رئیس کمیسیون سبک زندگی اسلامی ایرانی و مجری طراحی برنامه های سبک زندگی اسلامی – ایرانی شورای عالی انقلاب فرهنگی • عضو گروه اقتصاد معاونت بررسیهای بیت مقام معظم رهبری 1381 – تا 1384 • عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای عالی اداری در دولت نهم1388-1386 • عضو دفتر طرح و برنامه و مشاوره / هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی 1364 تاکنون • وزیر آموزش و پرورش و عضو هیات دولت نهم 1386 تا 1388 • مشاور برنامه ریزی راهبردی رئیس جمهور و مسئول تنظیم برنامه دولت نهم 1384 • عضو کمیسیونهای مختلف دولت نهم • عضو هیات امنای دانشگاههای علم و صنعت، صنعتی اصفهان، مازنداران، گرگان، پیام نور و موسسه بین المللی مطالعات انرژی سال های 84-92از یکسال تا چهار سال • عضو هیات ممیزه دانشگاه علم و صنعت و پیام نور1392-1391 • رئیس دانشگاه پیام نور با بیش از 500 مرکز و واحد دانشگاهی و بالای یک میلیون دانشجو در داخل و خارج کشور 1384-1386 • رئیس هیات رئیسه صندوقهای بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت ( 1388 تا 1390 ) • مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صندوقهای بازنشستگی .کارکنان صنعت نفت ( 1388 تا 1390 ) • رئیس اولین دانشکده مهندسی پیشرفت کشور - دانشگاه علم و صنعت ایران 1391-1392 • رئیس موسسه آفرینش –دانشگاه آزاد اسلامی / نماینده دانشگاه در هیات نظارت شورای عالی انقلا ب فرهنگی 1375- 1384 • رئیس دانشکده مدیریت و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش 1371- 1372 • مسئول جهاد سازندگی در استان چهارمحال و بختیاری 1358 در بدو تاسیس جهاد • عضو جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت ایران 1361 – 1368 ( بخش فرهنگی و گروه مهندسی صنایع ) • مشاور تحقیقاتی و صنعتی وزارتخانه های صنایع و معادن، نیرو، دفاع ، علوم تحقیقات و فناوری ، نفت (پتروشیمی )، صدا و سیما از 65 تا 1384 • معاون دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت به مدت 7 سال [۹]

10- حمیدرضا حاجی بابایی (زاده ۱۳۳۸، همدان) نمایندهٔ پنجم تا هشتم همدان در مجلس شورای اسلامی و وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم و کابینهٔ محمود احمدی‌نژاد بود. او در دوران نمایندگی‌اش عضو هیئت رئیسه و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بوده و نیز در کمیسیون‌های محاسبه و بودجه، تلفیق، اصل نود و امنیت ملی و سیاست خارجی عضویت داشته است.[۱]قبل ازآقای فانی مشغولبه کار1388-1392. او از مسببان اصلی انتقال باشگاه فوتبال پاس تهران به همدان بود.[۲] تحصیلات حاجی بابایی در همدان، به سال ۱۳۵۶ دیپلم تجربی و به سال ۱۳۵۸ فوق دیپلم تجربی را از دانشسرای راهنمایی گرفت. وی لیسانس دبیری الهیات و معارف اسلامی (سال ۱۳۶۷ از دانشگاه تهران) و فوق لیسانس الهیات و معاراف اسلامی (سال ۱۳۷۲ از دانشگاه آزاد اسلامی کرج) و دکتری الهیات و معارف (سال ۱۳۷۷ دانشگاه آزاد اسلامی تهران) را اخذ کرد.[۳] سوابق شغلی و اجرایی سوابق آموزشی • وی از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۲ سوابق دبیری، مدیر آموزشگاه و ریاست آموزش پرورش در شهرستانهای استان همدان دارد. همچنین از سال ۷۲ بمدت سه سال سابقه تدریس در مراکز تربیت معلم و دوره عالی ضمن خدمت فرهنگیان و دانشگاه آزاد اسلامی داشته است. سوابق اجرایی • نمایندگی مردم شهرستان همدان در مجلس شورای اسلامی در ادوار پنجم، ششم، هفتم و هشتم • دو دوره عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی • نایب رئیس کمیسیون محاسبات و بودجه و امور مالی مجلس (دوره پنجم) • عضویت در کمیسیون تلفیق سنوات مختلف و نیزعضوهیئت رئیسه کمیسیون تلفیق • عضو کمیسیون تلفیق برنامه چهارم توسعه اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران • عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دوره‌های ششم – هفتم و هشتم (چند ماه عضوکمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی) • عضوهئیت امنای دانشگاه بوعلی سینا • عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی همدان • چهار دوره عضو و رئیس فراکسیون فرهنگیان[۴] وزارت آموزش و پرورش حاجی‌بابایی در آبان ۱۳۸۸ از طرف محمود احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی گردید و با اخد ۲۱۷ رأی موافق، ۳۳ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع وزیر آموزش پرورش دولت دهم شد.[۱] استعفا از حزب اعتدال و توسعه حاجی بابایی یکی از اعضای حزب اعتدال و توسعه بود. اما در آبان ۸۶، همزمان با ایام نام‌نویسی برای انتخابات مجلس هشتم، ۴ نفر از اعضای این حزب، که حاجی‌بابایی نیز در بین آن‌ها بود، اعضای حزب را به افول از آرمان‌های اولیه، خروج از مشی اعتدال و چرخش به سمت جریان‌های غیرمعتدل اصلاح طلب متهم کرده و با انتشار بیانیه‌ای[۵] استعفای خود را از این حزب اعلام نمودند.[۵][۶] جنجال ها در مهر ماه ۹۱ در بازگشت دانش آموزان از اردوی راهیان نور بر اثر تصادف یکی از ده اتوبوس در جاده دهدز، ۲۲ دختر و ۴ همراه از کاروان چهارمحال و بختیاری کشته و ۱۴ نفر زخمی شدند.[۷] برخی ادعا کردند این اردوها اجباری بوده و بخشی از نمره آموزش دفاعی در آن داده می شود، اما حاجی بابایی این موضوع را تکذیب کرد. [۸] در آذر ماه ۹۱ نیز حادثه آتش سوزی در مدرسه شین آباد پیرانشهر اتفاق افتاد که طی آن سیران یگانه، دانش آموز ده ساله ای بر اثر شدت سوختگی در بیمارستان سینا تبریز جان سپرد. هرچند وی در مجلس از کلمه عذرخواهی استفاده کرد اما به دلیل به کار بردن عبارت "از الان تا قیامت بابت هر اتفاقی که در آموزش و پرورش می‌افتد عذرخواهی می‌کنم." عده ای عذرخواهیش را طعنه آمیز تصور می کنند.[۹] وی همچنین به کار بردن جملاتی که از خبرگزاری مهر راجع به برخورد او با خبرنگاران منتشر شده بود را تکذیب کرد و تعهد داد امکانات لازم برای مداوای آنان را فراهم می کند.[۱۰] در پی این اتفاقات برخی از نمایندگان خواهان استعفای او شدند ولی وی از این امر خودداری نمود.

11-دکترعلی اصغرفانی علی‌اصغر فانی در سال ۱۳۳۳ در شهر تهران دیده به جهان گشود. وی مدرک دیپلم علوم انسانی خود را از دبیرستان دکتر هشترودی تهران اخذ کرده و مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس مهندسی راه و ساختمان را از دانشکده فنی دانشگاه تهران دریافت نموده است. او دانش‌آموخته دوره دکترای رشته مدیریت دولتی از دانشگاه تربیت مدرس بوده و هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس است. دکتر علی اصغر فانی، مدیرکلی چندین دوره آموزش متوسطه آموزش و پرورش در دوره وزارت حسین مظفر و کاظم اکرمی و همچنین مدیریت مناطق و مدیرکلی آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد. وی در دولت نهم معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۶ در تاریخ اول فروردین ۵۹، رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۶ از تاریخ اول فروردین ۶۰، مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در سال ۱۳۶۴، معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سال‌های ۶۴ تا ۶۸، معاون و قائم مقام دانشگاه علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس در سال‌های ۶۸ تا ۷۲، معاون فرهنگی بنیاد شهید در سال‌های ۷۲ تا ۷۶، معاون برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش در سال‌های ۷۶ تا ۷۷، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در سال‌های ۷۷ تا ۷۸، معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سال‌های ۷۷ تا ۸۰، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در سال‌های ۸۰ تا ۸۴، سرپرست وزارت آموزش و پرورش از ۸ شهریور ۸۴ تا ۱۸ آبان ۸۴، سرپرست دبیرخانه شورای تعلیم و تربیت و استادیار دانشگاه تربیت مدرس، مشاهده می‌شود. دکتر علی اصغر فانی دارای جوایزی مانند مدیر برگزیده ملی هشتمین جشنواره خوارزمی و مدیر عالی نمونه سومین جشنواره شهید رجایی است. دکتر فانی معاون آموزش و پرورش در دولت خاتمی نیز بوده است. دکتر فانی همچنین یک فعال اصلاح طلب و رئیس ستاد فرهنگیان میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) بوده است. دکتر علی اصغر فانی پیش از این رئیس کمیسیون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بوده است.26مرداد1392وزیررآموزش وپرورش تاکنون.از8شهریور1384تا18آبان1384سرپرست وزارت آموزش وپرورش بودندواز26مرداد1392 تاکنون. وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم پس از رأی عدم اعتماد مجلس به محمدعلی نجفی گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علی‌اصغر فانی به عنوان سرپرست این وزارت‌خانه منصوب شد.[۱] در ۲۷ مهر ۱۳۹۲، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، فانی را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی نمود.[۲] نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز یکشنبه ۵ آبان ماه بعد از استماع صحبت‌های موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و سخنان علی‌اصغر فانی با انتخاب این وزیر پیشنهادی با ۱۸۵ رأی موافق، ۵۳ رأی مخالف و ۲۴ رأی ممتنع موافقت کردند[۳] و بدین ترتیب وی وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم شد. در ۳۱ فروردین ۱۳۹۳، مجلس شورای اسلامی به دلیل انتصابات وی از اصلاح طلبان، با ۷۱ رأی موافق، ۱۱۵ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ رأی مأخوذه به وی کارت زرد مجلس داد. پیش از وی علی طیب نیا، رضا فرجی دانا و علی جنتی نیز از مجلس کارت زرد گرفته بودند و فانی چهارمین وزیر دولت یازدهم بود، که با دریافت کرد زرد با هشدار مجلس مواجه شد.[۴] تلاش برای استیضاح در تابستان ۱۳۹۳ و مصادف با استیضاح رضا فرجی‌دانا، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خبر از آماده‌شدن طرح استیضاح علی‌اصغر فانی با ۴۰ امضا، برای تحویل به هیئت‌رئیسه مجلس خبر دادند. این استیضاح، بعد از استیضاح فرجی‌دانا، دومین استیضاح نمایندگان علیه وزرای دولت یازدهم محسوب می‌شود که به فاصله کمی از یکدیگر، عملی شدند. در این طرح، ۱۰ دلیل به عنوان مبانی استیضاح معرفی شده که از آن جمله می‌توان به انتصاب مدیران سیاسی و ناکارآمد در آموزش و پرورش، برگشت به‌کار نیروهای بازنشسته، عدم اجرای قانون استخدام مربیان پیش‌دبستانی، حق‌التدریسی و مربیان نهضت سوادآموزی، عدم توجه به بیمه‌های درمان و تکمیلی فرهنگیان و عدم توجه به حوزه تربیتی دانش‌آموزان، اشاره کرد.[۵]