abbasibe.persianblog.ir Website Value
Website Value Calculator روش خلاصه نویسی هنگام مطالعه و مرور آن - آموزش انگلیسی به عنوان زبان دوم

آموزش انگلیسی به عنوان زبان دوم

بانک سوالات دبیرستان و پیش دانشگاهی . مکالمه . مقالات . آپدیت روزانه Nod 32

روش خلاصه نویسی هنگام مطالعه و مرور آن
نویسنده : غلامعلی عباسی - ساعت ۱٠:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۳/٢٠
 

محمد گنجی

خلاصه نویسی قسمتی مهم از مطالعه می‌باشد. خلاصه نویسی علاوه بر کمک به در ک بهتر مطالب باعث می‌شود تمرکز بیشتر شده، در زمان بازگشت به مطالب خوانده شده و مرور (دوره درسی) زمان کمتری تلف می‌شود .

به طور کلی خلاصه نویسی مهم ترین منبع در اوغات فراعت یا دوره فراموش کردن می‌باشد و در ضمن وقتی می‌توانید مطالب را خلاصه بنویسید یعنی آن را درست فهمیده اید زیرا با نوشتن بسیاری از ابهامات رفع می‌شود. پس می‌توان گفت قسمت عمده‌ی مطالعه باید از روی خلاصه‌نویسی‌ها صورت گیرد.

روش کار : برای شروع کار از کلاس درس شروع می‌کنیم یعنی در کلاس تمام مطالبی را که دبیر می‌گوید یادداشت نمائید و کتاب یا جزوه را حاشیه نویسی و علامت گذاری نمایید.

برای یادداشت برداری از متن باید آنر ا به طور سریع بخوانیم و سعی نمائیم مطالب را درک کنیم و سپس از استنباط خودمان شروع به نوشتن مطالب کلیدی نمائیم یعنی یادداشت برداری فقط با کلمات ویزه خودمان باشد و نکات اساسی بیان شود یعنی یادداشت ها اصلا ً باز نویسی مطالب نباشد بلکه چکیده و استنتاج مطالب به صورت کلمات کلیدی باشد به طوری که بادیدن کلمه مفهوم فوق به یاد آید.

در خلاصه نویسی ابتدا باید کلیات موضوع مورد توجه قرار گیرد و موضوعات به صورت نمودار درختی رسم شود سپس به بررسی جزئیات پرداخته شود.

در خلاصه نویسی باید دقت کرد که معمولاً ایده و نکته اصلی در دوجمله اول پاراگراف بیان می‌شود و بقیه پاراگراف توضیحات این مطب می‌باشد اما این امر بدان معنی نیست که بقیه متن مهم نیست بلکه در ادامه متن باید به کلمات مهم مانند : نخست ، مهمترین عامل ، بیشترین تاثیر ، نکته اساسی ، در نتیجه و … بسیار توجه کرد.

بهتر است نوعی خلاصه نویسی برای خودتان بکار ببرید.

۱ – از علائم ریاضی زیر استفاده کنید:

  • س به جای سئوال
  • ج به جای جواب
  • / به جای زیاد شدن
  • به جای کم شدن
  • > به جای کوچکتر
  • < به جای برزگتر
  • ~ به جای رابطه داشتن

۲- کلمات مهم را بزرگتر بنویسید .
۳- از رنگ‌های مختلف استفاده کنید وکاغذ را زیبا کینم (مخصوصاً در منزل)
۴- بسیاری از ارتباط ها ونتایج را با فلش و آکلاد نشان دهید.
۵- طرز ارتباط موضوعات اصلی وفرعی را به کمک ساختار درختی نمایش دهید هرچه زمان بیشتری برای ساختار درختی در نظر گرفته شود بهتر است چون به در ک بهتر کمک می‌کند .
۶- خلاصه نویسی اصلا ً نباید با عجله انجام شود بلکه باید با صبر وحوصله و با دقت انجام شود.
۷- در هنگام خلاصه نویسی بهتر است در کنار هر مطلب یا زیر آن ۴ تا۵ سانتی متر جابرای اضافه نمودن مطالب بعدی در نظر گرفت .(بهتر است خلاصه نویسی روی برگه انجام شود تا بعدا جا برای اضافه کردن برگه وجود داشته باشد)
۸- هیچ گاه در حین مطالعه (همزمان با خواندن) خلاصه نویسی نکنید زیرا هر کدام از این دو فعالیت (خواندن و خلاصه نویسی) نیازمند فعالیت و فر آیند فیزیکی، مغزی مجزا می‌باشد در غیر این صورت در هر دو عمل اخلال ایجاد می‌شود .
۹- خلاصه برداری از منابع مختلف انجام شود و همه این خلاصه ها در کنار هم قرا گیرند یعنی یادداشت های برداشته شده درباره یک موضوع از گفته های معلم – کتاب و کتاب کمک درسی در کنار هم قرار گیرند .
۱۰- سئوالات و تست ها به سمت مفهومی شدن حرکت می‌کنند پس همه مطالب خوانده شود.
۱۱- اگر با چند بار خواندن مطلبی آنرا متوجه نمی‌شوید برای فهم آن اصرار نکنید، کنار آن علامت گذاشته و از آن بگذرید و بعداً به آن مراجعه کنید.

مرور خلاصه نویسی:

تکرار در فواصل زمانی مشخص باعث ذخیره در حافظه موقت و انتقال آن به حافظه دائمی می‌شود این مرور در مراحل زیر انجام می‌شود :

۱- اولین مرور ده دقیقه بعد از یک مطالعه یک ساعته می‌باشد.
۲- دومین مرور روز بعد و به مدت ۳ تا ۴ دقیقه صورت می‌گیرد .
۳- سومین مرور یک هفته بعد و در پایان هر ماه مرور کلی باعث می‌شود ۹۵ درصد مطالب در حافظه بلند جایگزین شود .

باید توجه کرد که تکرار یکنواخت مغز را خسته می‌کند.

بهترین زمان مرور کلی در تعطیلات می‌باشد مخصوصاً تعطیلات عیدو خردادماه .مرور درس وقتی مفید خواهد بود که مطالعه اولیه کامل باشد.یک نوع مرور می‌تواند با انجام آزمون همراه باشد.

برای مرور اصولی و کارا می‌توان از جعبه لایتنر و یا نرم افزار لایتنر نیز استفاده نمود (بیشتر برای لغات، تاریخ ادبیات،فرمول و…)

منبع: سایت نرم افزار جعبه لایتنر ماندگار