abbasibe.persianblog.ir Website Value
Website Value Calculator کارنامه سبب افسردگی دانش آموزان می شود - آموزش انگلیسی به عنوان زبان دوم

آموزش انگلیسی به عنوان زبان دوم

بانک سوالات دبیرستان و پیش دانشگاهی . مکالمه . مقالات . آپدیت روزانه Nod 32

کارنامه سبب افسردگی دانش آموزان می شود
نویسنده : غلامعلی عباسی - ساعت ۱:۳٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٢/۳٠
 

یک کارشناس تعلیم و تربیت با تاکید بر اینکه نظام ارزشیابی کشور سبب ایجاد مشکلات روحی فراوانی برای دانش آموزان می شود ، می گوید : تحقیقات صورت پذیرفته نشان می دهد که بیش از 42 درصد از دانش آموزان افسردگی دارند و حدود 89 درصد از افسردگی های موجود بین دانش آموزان نیز ناشی از نحوه ارزشیابی تحصیلی است.

دکتر رضا معصوم زاده با اشاره به اینکه خانواده ها به دلیل تاکیدی که بر نمره دارند سبب افزایش میزان مشکلات نظام ارزشیابی کشور می شود ، می افزاید : نظام ارزشیابی به خودی خود استرس زا است و با تاکید و فشارهای بی رویه خانواده ها بر دانش آموزان نه تنها دانش آموزان انگیزه بیشتری برای ادامه راه و تلاش بیشتر پیدا نمی کنند که چه بسا احساس ناتوانی و عدم کارایی بر احساس توانایی و غلبه بر مشکلات فائق می آید و از دانش آموز شخصیت ضعیفی می سازد.

یک معلم با تاکید بر اینکه نمی توان با توبیخ و تنبیه انگیزه درس خواندن را در دانش آموزان تقویت کرد ، می گوید : کارنامه تنها نحوه عملکرد دانش آموزان را مشخص نمی کند ، چه بسا به نوعی نحوه عملکرد و میزان حساسیت والدین را نیز مشخص می کند.

الهام قره داغی می افزاید : امتحانات آخر سال تحصیلی همانند امتحانات دیگر هستند و اگر والدینی به شدت نسبت به نمرات دریافتی فرزندشان اعتراض دارند ، اعتراض اولیه را باید نسبت به خودشان داشته باشند ، چرا که در طول امتحانات متعددی که در سال تحصیلی از دانش آموز گرفته شده است ، آنها این نمرات را دیده اند اما هیچ اقدام جدی در زمینه برطرف کردن آن انجام نداده اند.

 

هر ساله بیش از ده  درصد از دانش آموزران کشور در مقاطع مختلف تحصیلی شکست می خورند و مردود می شوند و در این بین آمار مردودی دانش آموزان پسر بیشتر از دانش آموزان دختر است ، به راستی چرا دانش آموزان انگیزه ای برای درس خواندن ندارند؟ معاون نظری و مهارتی وزارت اموزش و پرورش دلیل عمده عدم رغبت دانش آموزان ، خصوصا دانش آموزان دختر به مطالعه را عدم وجود شغل مناسب میداند و می گوید :  مشکل اشتغال انگیزه تحصیل دانش آموزان را کم کرده است و برای بالا بردن کیفیت آموزشی کشور عوامل ایجاد انگیزه تحصیل در دانش آموزان باید تقویت شود.

دکترعلی اصغر فانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر با اشاره به این که کمبود انگیزه یکی از مشکلات اساسی نظام آموزشی کشور است ، می افزاید : بر اساس مطالعات انگیزه پسران برای ادامه تحصیل کمتر از دختران است  ، به همین دلیل با وجود آمار بیشتر پسران در مقطع دبیرستان ، آمار ورودی دختران به دانشگاه بیشتر است.

وی  با تاکید بر اینکه باید تعریف هدف از تحصیل در کشور تغییر کند ، می گوید : در دو دهه قبل تحصیل معادل اشتغال بود ، ولی در حال حاضر با توجه به افزایش فارغ التحصیلان بیکار  این روند تغییر کرده است و باید جامعه و خصوصا اندیشه دانش آموزان به این سمت حرکت کند که هدف از تحصیل ارتقاء فرهنگ و اندیشه افراد است. 

 انتقاد ازنظام ارزشیابی؛  فقط درحرف

سال هاست که بحث ضعف ارزشیابی در بین متخصصان  مطرح می شود و هر کسی  بحث ناکارآمدی نظام ارزشیابی را پیش می کشد ، شاید این بحث به حدود 15 سال پیش برگردد اما تا کنون جز تغییر ارزشیابی آن هم به صورت آزمایشی و فقط در مقطع ابتدایی حاصل دیگری از این انتقادها و مباحث عاید دانش آموزان نشده است.

سال هاست که دانش آموزان صدمات روحی نظام ارزشیابی را که حاصلی جز مشکلات روحی ناشی از صدمات استرس های شدید  و یا از سویی دیگر بی تفاوتی ندارد را تحمل می کنند و در این بین مواردی همچون چشم و هم چشمی ، رقابت های بی حاصل خانوادگی بر فشارهای ناشی از نظام ارزشیابی می افزاید و در این بین مشکلات نظام ارزشیابی برای دانش آموزان چندین برابر می شود.

تغییر نظام ارزشیابی کشور ضمن اینکه اعتبارات فراوانی را می طلبد ، نیازمند سپری شدن دوره زمانی طولانی است اما می توان با کمی تدبیر حداقل استرس های ناشی از عوامل خارجی نظام ارزشیابی را به حداقل رساند و جو آرامی را برای ادامه تحصیل دانش آموزان فراهم کرد . منبع" خبرگزاری مهر "  

*دانش آموزان ، مهمترین دلیلحساسیت خود را برای نمره ، برخورد معلمان و خانواده هایشان می دانند!

*اضطراب تحصیلی چگونه ایجاد می شود ؟ ،  اضطراب امتحان و راههای مقابله با آن

 

بیست توخالی من! نمره مشخص می کند که من  خوب هستم یا بد !!

 

خانم رضایی هر روز با یک لیوان آب قند، می آمد سراغش که با لب هایلرزان و دست هایی که از سرما یخ زده بودند، بی حال ، روی صندلی افتاده بود. یکی ازبچه ها شانه هایش را می مالید و یکی دیگر کیف و کتابش را از روی زمین جمع می کرد. این ماجرای هر روز مونا بود که یا تازه از جلسه امتحان بیرون آمده بود ، یا یکی ازمعلم ها نمره امتحان قبلی اش را اعلام کرده بود. قصه همیشه سر نیم نمره یا بیست وپنج صدم بود که مونا بیخود از دست داده بود. مونا که گریه می کرد، مدام اسم پدرش رامی آورد و می گفت: «بابا این نمره ها را قبول ندارد.» آخر یک روز همه چیز خیلی خرابتر از همیشه شد. تازه ورقه ها را پخش کرده بودند که مونا از روی صندلی پرت شد رویزمین و از حال رفت. نه امتحان آن روز را داد ، نه توانست تا آخر امتحان ها به مدرسهبیاید.
«
امتحان» ، کلمه ای است از ریشه محن که به معنی در رنج افتادن است. بیدلیل نیست که همه ما در هر سنی باشیم ، با شنیدن نام امتحان ، دچار اضطرابی پنهانمی شویم و در شرایط مختلف احساس می کنیم امتحان ، بر ذهن و روح و دانش ما اثر منفیگذاشته است.

با این حال ، از دیرباز ، امتحان ، روشی استاندارد و رایج برایارزیابی دانش افراد در زمینه های گوناگون بوده است. این که امتحان چگونه برگزار شودو این ارزیابی ها ، از چه طریقی صورت بگیرند ، از مباحث قابل طرح و بررسی در عرصهآموزش است. درواقع ، امتحان به ذات خود امر مفید و لازمی است که بر مبنای آن میتوان به سنجش نتایج آموزش پرداخت ، اما تردیدی نیست که برای رسیدن به این هدف ،برگزاری امتحان به شیوه های مرسوم و شناخته شده ، تنها راه حل نیست. این که چهروشهای دیگری را می توان جایگزین روشهای سنتی امتحان کرد، بحثی است که باید از سویسیاستگذاران آموزشی مورد توجه قرار گیرد ؛ اما در شرایط فعلی که هنوز تا تغییر کاملشیوه های مرسوم و ابداع شیوه های جدید راه زیادی باقی است. باید برای شرایط موجودبرگزاری امتحان فکری کرد. فکری که در نهایت ، وضعیت سنجش دانش آموزان و شرایط روانیبرگزاری امتحان را بهبود بخشد.